maandag 25 maart 2013

het jammer maar helaas verhaal

Hoezo? Ik zal het jullie vertellen. Als ik een quilt maak wat niet goed gaat laat ik hem liggen en doe er niets meer aan. Nu had ik vandaag zin om mijn quiltkast uit te mesten zo gezegd zo gedaan.
En toen kwam ik nogal wat jammer maar helaas projecten tegen.
Zoals deze.
Mijn blauwe blokjes. Wat is er dan fout. Nou rechts bovenin zit een blauw blokje verkeerd. Die zag ik pas zitten toen ik al over de helft was. Nu denk je uithalen maar het vervelende is dat ik dan 8 rijen los moet halen. Ik heb hem namelijk als nine-patch aan elkaar gezet. Dus einde quilt.
De krans was leuk om te maken en ik dacht dat de blauwe strik ook wel leuk zou zijn. Ik vond er geen bal aan maar dat zag ik pas toen hij al vast zat op de ondergrond. Ligt nu stof te vangen diep in de kast. En dan de "Phebe". Ik was helemaal verliefd. Blokjes geknipt midden stuk uitgevogeld en ik kon beginnen. Wat jullie zien is waar ik ben afgehaakt. Vandaag bedacht ik me dat ik met de blokjes en al de andere die al geknipt liggen ook wel een leuke quilt zou kunnen maken. Maar het middenstuk van de `Phebe` dat gaat hem niet worden. Terwijl ik het nog steeds een geweldige quilt vind.
Een blend quilt helemaal leuk. Totdat ik hem in elkaar ging zetten en alles de verkeerde kant op rekte.Ook die ligt al jaren in een doos weggestopt.

En dan Guute ik vond hem zo mooi. Gelijk begonnen. Ik wilde eens een andere kleur. En toen ik hem vanmiddag zag liggen vond ik hem nog leuk. Wat er gebeurde. Ik had lichte achtergrond stof meer dan genoeg. Had heel het middenstuk al aan elkaar gezet was met de sterren begonnen en wat zie ik kleurverschil in de achtergrondstof wel allemaal hetzelfde motief maar de ene wat donkerder dan de ander. Ik kon wel janken.
Nu ik hem vanmiddag zo zag liggen begon het weer wel te kriebelen.

 Ook deze kleuren vind ik nog steeds leuk, is weer wat anders dan rood.


En deze dan. Weer volop in de belangstelling bij Dorry. Er klopte niets van. Waarvan. De maten. Wat ik heb gedaan ik zou het niet weten maar de  ene rij was te lang en het ander te kort. Mijn probleem is denk ik dat ik alles heb verrekend in cm ipv het in inches te doen.
Ook deze vind ik nog steeds leuk.
Hebben jullie dat nu ook of ben ik de enige. Ben benieuwd.
Houdoe.

11 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je niet de enige bent maar het zijn wel prachtige projecten......slaap er nog eens een nachtje over :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel een beetje jammer dat je het zo snel opgeeft, het zijn op zich prachtige quilts en een (halve) dag uithalen en vervangen is toch niets vergeleken met de tijd die je aan zo'n quilt besteed? En in de blauwe blokjesquilt is een ninepatch toch ook 9 blokjes, waarom 8 rijen uithalen voor het vervangen van 1 blokje? Ik zou er bij allemaal nog maar 's over nadenken. Desnoods met een vriendin of in een bee gezellig gaan zitten uithalen en kletsen. Succes hoor!
    Groetjes, Marjo B-W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal met Marjo hierboven eens. O wat jammer van deze mooie projecten. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je je enorm kunt ergeren aan een verkeerde achtergrondkleur, of wanneer de top helemaal trekt, maar met een vriendin of medequiltster eens alles opnieuw bekijken. Succes verder en wanneer je iets besluit, laat het ons weten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, maar toch zou ik als ik jou was de blauwe gewoon verder afmaken. Kijk eens naar al die prachtige antieke quilts heel vaak zit daar ook een 'foutje' in. En de Amish doen expres een foutje in de quilt, omdat alleen God volmaakt is. En dan Guutes daar is de oplossing voor dat je nog meer verschillende achtergrond stoffen gaat gebruiken dan valt het verschil niet meer op. Denk er nog eens over na, Succes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch aan verder gaan. Ze zien er stuk voor stuk mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk verhaal! Geweldig hoe je zomaar kunt besluiten om ergens niet mee door te gaan als het niet meezit. Ik wilde dat dat bij mij ook zo werkte, maar bij mij MOET het af. Nou vind ik het ook niet zo erg om op mijn gemakje iets uit te halen. Je houdt er wel een goed gevoel aan over als de quilt uiteindelijk helemaal geworden is wat je er van verwacht had.
    Stop al de projecten die je niet afmaakt in een doos. Misschien komt er een periode in je leven dat je meer rust/geduld hebt om alsnog dingen uit te halen en opnieuw te beginnen.
    Misschien vind je het dan ook niet meer erg als "Guute's antieke" wat kleurverschil heeft: die quilt moet toch een "antieke" uitstraling hebben? Nou die van jou heeft die al!
    Wat ook een idee is: een give away organiseren waardoor je al die verweesde projecten een goed tehuis geeft. Kun jij lekker opnieuw beginnen zonder schuldgevoel.
    Maak die blauwe wél af hoor, dat verkeerde blokje kun je heus wel de baas!
    Je maakt trouwens prachtige quilts!
    Groetjes,
    Els.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou dat blauwe blokje lekker laten, het stoort totaal niet in het geheel. Het zijn prachtige projecten en met alle adviezen hierboven erbij vind je hoop ik de moed om er weer mee verder te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja zulke projecten liggen hier ook,...
    Vind deze wel prachtig!!

    De phebe staat zo hoog op mijn wishlist en wil die in d e toekomst zeker nog eens maken,...
    Eerst wat andere projecten die hier liggen afmaken en dan patroon en stoffen kopen!!

    Vind debovenste een beauty en zi enog steeds niet wat er verkeerd aan is,.. MOOI!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind best dat je erg kritische bent op jezelf.
    Jeetje, die eerste foto is zo mooi (de quilt dus), dat blokje verkeerd geeft maakt hem extra leuk.
    Moet je maar eens kijken bij Amish quilts, daar doen ze vaak expres een lapje verkeerd van kleur er bij.
    Prachtige quilt, ik zou zeggen: maak hem af en geniet!
    Die andere kan je misschien best aanpassen en weer passend maken.
    Als je er echt helemaal niets meer aan vindt, tja dan maar weggeven aan iemand die hem wel leuk vindt.
    GRoetjes en geniet van je quilts in wording.
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het probleem bij quiltsters is dat ze altijd meteen roepen waar de fout in het quiltwerk zit. Dit is jammer want de kijker ziet het niet eens. Ik moest bij de eerste quilt ook mijn best doen om te zien wat je bedoelde.
    Misschien kun je bij die krans een nieuwe strik appliceren die de andere bedekt.
    Verder mooie quilts. Wel is het vaak zo dat na jaren je smaak verandert. Kun je er altijd nog droomdekentjes van maken. Misschien bestaat er ook wel zo iets voor ouderen. Gezien de kleurstelling van sommige quilts.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij ben jij veel te perfectionistisch voor jezelf. De blauwe blokjes quilt wordt prachtig. Geen kip die dat verkeerde blokje ziet (ik ook niet), of je moet hem in een competitie willen doen. Maar voor gewoon gebruik, mooi hoor! Gewoon afmaken!
    De blauwe strik is te licht van kleur. Een fel donkerblauw zou mooi staan bij het rood - kun je hem niet uithalen en opnieuw doen?
    Phebe - al die stengeltjes staan natuurlijk nog niet zo geweldig, maar misschien als je verder gaat? Of je zet gewoon je allermooiste bloemenstof als middenstuk...
    De blend-quilt, al dat rekken naar de verkeerde kant zou je er misschien uit kunnen quilten?
    En Guute, - het geeft helemaal niet als je verschillende kleuren achtergrondstof hebt, dat maakt het juist levendig!
    En de Pockets of Posies is ook zo leuk - misschien gewoon even de rijen erafhalen, of er een stukje bij aan zetten? Krijg je een heel unieke quilt. Ik ben ook altijd van alles aan het veranderen...en aanpassen....
    Sterkte ermee, ik hoop dat je ze afmaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen